Som besatt...

...har jag varit de senaste två veckorna av Corinne Hofmanns självbiografiska böcker Den vita massajen och Den vita massajens dotter.
  Den vita massajen     Den vita massajens dotter

Den vita massajen - så otroligt fascinerande berättelse. Under en semester i Kenya blir hon alldeles betagen av en svart man,massajkrigaren Lketinga, i traditionella kläder, hår och ansiktsmålning, som hon ser på en färja. Förälskelsen i honom och i Kenya får henne att lämna  sitt hemland och alla ägodelar. Först blir man lite irriterad över hennes naivitet men kan ändå inte låta bli att förundras över hennes mod, styrka och företagsamhet. Hon finner sig tillrätta i Kenya och bushlivet, vilket jag tycker är otroligt intressant att läsa om. Hon kämpar mot malaria och får också under tiden en liten dotter.

Hon tvingas fly från Kenya med sin lilla baby för att klara hälsan och undkomma mannen som blivit alkoholiserad och mycket mycket svartsjuk. I Den vita massajens dotter berättar hon om återanpassning till ett västerländskt liv och även om den inte tar upp kulturkrockar så ser hon Schweiz med nya ögon och hur kämpigt det kan vara att som ensamstående mamma få allt att gå ihop i vardagen. Hon har fortfarande kontakt med sin kenyanska familj och berättar om hur den första boken kommer till och blir mottagen.

Jag rekommenderar såklart dessa böcker!

Jag ska också köpa den sista boken om hennes besök under filminspelningen av den första boken (jag har inte sett den) och om att återvända till Kenya.
 Resan tillbaka till den vita massajen

Nu har jag bara en faktabok kvar på hyllan att läsa så jag skulle vilja ha lite skönlitterära lästips!





Kommentarer
Postat av: ÅsaF

Kul att du är inne i en läsperiod!
Kajsa Ingemarssons böcker tipsar jag om! Lättläst om vardagsrelationer med humor.
På deckar-fronten är jag fast i Inger Frimanssons böcker.
Ska fundera vidare... men bokproffset mallafors kommer säkert med bra tips! :-)

Postat av: madde

vad underbart att läsa. jag somnar så fort jag öppnar en bok nuförtiden... suck. kram och hoppas att allt är väl!

2006-09-25 @ 18:46:38
URL: http://maddesigno.blogg.se
Postat av: Malin

de här böckerna har jag också läst, visst är de fängslande!?! skönlitterära tips? you bet girl! måste kolla först, läser du på engelska? just nu läser jag en helt fantastisk bok... innan jag kommit igenom första kapitlet rann tårarna... den är oerhört gripande... My best friend's girl heter den - rekommenderar!!! Och om du gillar deckare, gör du det?? Läckberg + Val McDermid + Cornwell + en jag läst alldeles nyligen, The Last Templar, lite som Davinci-koden, också mkt bra. Oj vad jag babblar - ääälskar ju böcker...*ler* En sista grej, innan du somnar av allt mitt snack: Paullina Simons - måste du läsa!!!! Så jäkla bra... Bronze Horseman, finns också på svenska men tyvärr inte i pocket, hon har skrivit MÅNGA bra... *kramar*

2006-09-27 @ 21:48:58
URL: http://mallafors.blogg.se
Postat av: Boutottwa

Very nice and well designed web site. Great content and a fascinating read, keep up the good work and looking forward to more in the future.

2008-02-15 @ 11:04:31
URL: http://boutottwa.blogspot.com
Postat av: Tristanamna

Your site and you will reach the big successes, thank, it was interesting.

2008-11-18 @ 10:43:30
URL: http://tristanamna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback