Sjuk, sjukare, sjukast... & 4 LOs

Mitt nyårslöfte borde varit att blogga mera, men jag hinner inte riktigt och i ärlighetens namn så kraschade min dator vilket inte hjälper. Som tur var kom mina superheroes - Nicolas & Simon till undsättning på problemet (mest Simon faktiskt... han har livstids support på min dator eftersom han byggt den själv)

För att se mina senaste layouter - scrolla neråt nu!

Veckan som gått har varit lite trasslig. Téa blev sjuk i tisdags, vi var hemma hon och jag i onsdags.. jag hade ont i magen hela dagen. Lediga torsdags, jag låg så gott som hela dagen, Téa blev frisk och jag blev sämre så jag fick stanna hemma från jobbet i fredags. Igår kväll tog jag mig en tur till Axessakuten och en något vimsig läkare som mest ville hem (hörde från receptionen att jag var hennes sista patient för kvällen) och hade munnen full med choklad när hon hälsade på mig så hon var tvungen att tugga ur munnen en stund innan hon kunde säga nåt.

Hon trodde att det kunde vara urinvägsinfektion eller gallbesvär. DOH! Till och med jag (okej för att jag älskar att läsa Fass, men det är ju om piller) kunde räkna ut att urinvägsinfektion och gallbesvär inte ger samma symptom, särskilt som jag har ont mitt på magen till höger och urinvägsinfektion ger ont vid urinblåsan. Helt plötsligt så vill hon göra undersökningen för blindtarmsinflammation och jag ledsnar - för den oinvigde betyder det fingret-i-rumpan-undersökning. Varenda läkare & barnmorska som sett min mage har kommenterat det fula blindtarmsärret som är typ fyra ggr så långt och dubbelt så brett som ett normalt blindtarmsärr är. Hon frågar mig vart det är, trots att hon klämt och känt länge på magen. Hon pekar på mina bristningar efter graviditeterna och undrar om det är det som är ärret... Jag tappade respekten för henne vid det laget. Jag fick peka ut ett uppenbart och stort blindtarmsärr. Jaha.. sa hon efter en lång stund. När man gått igenom dag för dag, alla symptom och alla mediciner man äter med sjuksköterskan i receptionen som nogsamt skriver ner allt så kan man undra varför eftersom läkaren ändå inte tittar på det och ställer adekvata frågor utifrån det. Jaja, hursomhelst så slutade hela besöket med att hon konstaterade att jag inte hade någon allvarlig infektion (om man nu kan lita på hennes omdöme, men jag hoppas hon kan läsa labbrapporter), däremot skrev hon ut penicillin ifall jag skulle få besvär av den urinvägsinfektion provsvaret antydde att jag hade.. NEJ!! Jag mår illa och kvider av smärta 1-2 timmar efter mat och får springa på toan flera ggr och ligger och flämtar två timmar tills det börjar lana av igen... Det måste vara något matsmältningsaktigt. Jaja.. jag får kontakta min oerhört fåordiga husläkare som ber en ge ett förslag på vad man lider av och så skriver han ut medicin utifrån det.. Så jag får googla runt och ge mig en diagnos så att mötet med honom max blir fem minuter långt. Min respekt för läkare har sjunkit drastiskt med åren, dessutom måste man vara frisk för att vara sjuk, man måste orka stå på sig och kräva remisser, undersökningar och behandling.

När jag fick ryggskottet i våras/somras/höstas.. (senil börjar jag bli också!) så skulle jag få smärtstillande, en sköterska kommer in och tänker sätta en kanyl i mig och jag frågar vad det är i, Ketogan svarar hon. Då bad jag henne om Primperan som är ett medel mot illamående, eftersom jag vet att jag mår grymt illa av Ketogan. Hon surnar till och säger att jag ska ta Ketogan i alla fall. Nej nej nej säger jag till henne och hävdar bestämt att jag inte ta kan ta Ketogan utan att ta Primperan före. Hon fnyser till mig att då måste hon prata med läkaren igen och då kommer det dröja innan jag får smärtsillande. Jaha! Så det är bättre att vara tyst, snäll och få behandling man mår dåligt av än att berätta hur man reagerar på mediciner och få rätt behandling? Knäppgök! Jag hoppas bara hon hade en dålig dag.

När jag gjorde operation nummer 2 för 10 år sedan så bad jag om att få premedicinering för att jag mår fruktansvärt dåligt av att bli sövd, inte just själva sövningsprocessen för den är rätt skön, utan för de medlen som används. Javisst, jag skulle få premedicinering - 2 Panodil!!! Det var allt jag fick!! Då känner man sig lite maktlös när man ligger halvdrogad och de inte lyssnar. Det är det jag säger - man behöver vara frisk för att vara sjuk.
Jag ska faktiskt ge massor av cred till det teamet som opererade mig senast, de gav mig en perfekt cocktail av mediciner för jag mådde (nästan iaf) som en prinsessa när jag vaknade.

Det är nog ingen som orkat läsa ända hit, men men, jag behövde skriva av mig och det här är ju trots allt min blogg. Jag vill bara understryka att jag inte är hypokondriker, jag råkar bara vara rätt mottaglig för diverse syptom och sjukdomar och jag kallas numera Okänd diagnos av Nicolas efter mitt favoritprogram.


För den som i alla fall har scrollat hit ner bjuds två av mina senaste layouter inspirerade från
Scrapinspiration

image474

image475

image476

image477

Kommentarer
Postat av: Daniela

Nä men usch! Vilken jäkla läkare du fick träffat på när du var där! fy, henne skulle jag inte lita på för fem öre. Ska du inte kolla upp det nån annan stans då? För säkerhets skull menar jag? :/ Scary, what if liksom? Tänk om hon missat nått. Huja!

Jaja, Hoppas att du mått bättre idag iallafall tjejen.
Krya på dig, och massa kramar!

Postat av: malin

åhhhh du är ju helt underbar... klart man orkar läsa - självklart! hoppas att du känner dig bättre nu, jag förstår din frustration man känner sig rejält maktlös i sådana lägen. och ARRG! :) tänker på dic och hoppas du mår bra igen? layouterna är ursnygga - som ALLTID *kram*

2008-01-15 @ 08:42:06
URL: http://mallafors.se
Postat av: ÅsaF

Åh sötaste vännen! Klart jag läser! Blir bara så orolig...och lider såååå med dig...fy sjutton för sådana bemötanden och för att ha så himla ont! :-( Jag vet ju att du är en stark tjej som inte piper för minsta lilla, så jag fattar ju att det är tufft nu. Skickar massor med styrkekramar!! Hojta om jag kan göra nåt!
Och jaaaa, layouterna är ju så himla underbara!!! Kraaaaaam!

2008-01-15 @ 09:52:59
URL: http://asaf.blogg.se
Postat av: silwerstar

Men jösses.. vilka läkare du har träffat på!! Jag vet inte ens vad jag ska skriva, blev helt paff.. vilket bemötande!!
Jag hoppas att mår bättre snart och att du i framtiden får tillgång till BRA läkare!

Layouterna är huuuur fina som helst! Stor kram på dig!

2008-01-15 @ 11:25:05
URL: http://silwerstar.blogspot.com
Postat av: emelie

nämen vännen! vilken läkare du fick träffa. hoppas verkligen att du blir bättre snart. inte kul att vara sjuk och inte veta säkert vad det är.
och jag orkade läsa allt för att komma ner till dina fina layouter. kram kram

2008-01-15 @ 11:29:55
URL: http://emeliesscrap.blogg.se
Postat av: Aase/ängel60

Goa söta du... vad du har råkat illa ut, men blir egentligen inte förvånad :( tyvärr är sjukvården helt kass emellanåt, är ju själv under utredning...
Hoppas allt lättar, snygga LO. Gillar alla massor.
Kolla min blogg scrappträff på G...
Kramkram & krya på dej. Aase

2008-01-15 @ 16:59:28
URL: http://angel60.blogg.se
Postat av: LottaM

Men kära du vilken fullständigt inkompetent människa du fick träffa! Hoppas verkligen att du mår bättre. Tänk att du mitt i allt detta gjort så superhärliga LO:s. JÄTTEFINA!

Kram Lotta

2008-01-15 @ 17:42:18
URL: http://lottamaun.blogspot.com
Postat av: Hanna

Vilka härliga layouter. Jag ska scrappa med några kompisar om en kvart och surfar runt för att leta inspiration. Hittade det på din blogg!
Kram

2008-01-15 @ 18:45:28
URL: http://hannasdailywalks.blogspot.com
Postat av: madeleine

klart man läser igenom allt! underbara layouter, ankmor tea är så söt!

inte för att jag är glad att det händer någon mer, men det är i alla fall skönt att höra att man inte är ensam om knasiga läkare... magkatarr av den taskigare sorten, kan det vara något? sköt om dig, kram.

2008-01-15 @ 22:19:27
URL: http://maddesigno.blogg.se
Postat av: Sanna - liljan_

Fy sjutton vilket bemötande! Jag har också en mängd dåliga bemötanden som gör att jag inte direkt är positiv till att söka hjälp... Hoppas verkligen att du mår bättre snart!

Dina layouter är så fina, den vita är en favvis!
många kramar

2008-01-16 @ 07:38:30
URL: http://sannagregersdotter.blogg.se
Postat av: Anki

Men usch vilken arrogant och dåligt läkare du fick träffa. Om man har så ont i magen att man söker vård så vill man ju tas på allvar. Flummig verkar hon var som inte har någon koll. Hoppas att du mår bättre nu i alla fall. Tyckte nog att du varit lite tyst på forumet ett tag. Men nu vet jag ju varför. Kram och krya på dig!

2008-01-16 @ 09:20:58
URL: http://www.skapatavanki.blogspot.com
Postat av: Aase/ängel60

Hej vännen, hoppas livet känns bättre idag.
Du har fått en award, kika in på min blogg får du se.
Kram Aase

2008-01-16 @ 11:27:30
URL: http://angel60.blogg.se
Postat av: Anonym

Fantastiska LO:sar du gör!!!

2008-01-16 @ 17:12:01
URL: http://sagomamma.blogg.se
Postat av: Jeja

Jodå, orkade visst läsa. Hoppas att det känns lite bättre nu. Jag skickar oxå vidare en award till dig :-)

Kram på dig vännen, och krya på dig.

2008-01-16 @ 18:22:23
URL: http://jejaspysselochscrap.blogg.se
Postat av: ÅsaF

Nu du vännen, dags för vardagsglädje! Du har fått en award i min blogg! ;-) Kramis

2008-01-16 @ 18:51:52
URL: http://asaf.blogg.se
Postat av: Nina

Men älskade vännen, fy vad ledsen jag blir av att du inte mår bra och fy vad arg jag blir för att du inte får hjälp mot det onda! Fy vad otäckt med inkompetenta och ointresserade läkare!!!

Superfina lo:s i alla fall!

Massor med krya-på-dig-kramar från Nina!

2008-01-17 @ 20:26:13
URL: http://papperspyssel.blogg.se/
Postat av: Smulan

Nä men usch och fy. Fast jag är inte förvånad direkt. Fick åka in akut flera gånger innan någon läkare tog mig på så pass stort allvar att jag fick en ul-undersökning där det konstaterades att jag hade gallsten. Det kanske vore någonting för dig att kolla upp? Det var för mig så som du beskriver här när jag fick de anfallen o till slut fick jag gallblåsan bortopererad. Den läkaren som gjorde det sa att det var väldigt vanligt med gallbesvär efter att ha fått barn. Många många kramar och hoppas att du snart får en diagnos och adekvat behandling!!

2008-01-24 @ 22:56:59
URL: http://smulansscraps.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback