Kalasinbjudningar på löpande band

Visst är det enkelt att köpa ett paket inbjudningskort i leksaksaffären eller på närmaste livsmedelsaffär, men ack så roligt och personligt det är att göra egna. Gabbe fyller 6 år snart och vill ha piratkalas – då var ju temat för inbjudningskorten självklart också – piratkort!

 

Genom att förbereda allting först så blir det så mycket enklare!
Jag började med att stämpla upp motiv och måla dem – det tar längst tid.
Därefter valde jag svart
cardstock till kortbas och formatet är A6 dubbelvikt. därefter valde jag mönstrat papper, till 10 kort gick det endast åt ett ark om 20 x 25cm och vad passar bättre än You Do’s Pirates Ahoy Glitter (baksidan med döskallar är ju cool så den fick det bli)

 

 

Här har jag lagt upp 10 stämplade och målade motiv, fotomatta (hm.. vad heter det för kort??) det som bildar ramen runt stämpelmotivet, tillskurna pappersremsor av mönsterpappret, dekorationer i form av utstansade stjärnor i olika grå toner samt brads att hålla ihop dem med.
Nu kan fabriken börja tillverkningen!

 


Att sticka hål först där man ska  få igenom en brads gör att dekorationen håller sig slät så att stjärnan i det här fallet inte blir skrynklig och tilltryckt, använd en nål eller syl.

 


Att använda fotomatta ramar in och ger snabbt ett proffsigt resultat. Man kan naturligtvis ha det ”naturellt” också, ingenting är fel när man pysslar! Jag brukar ofta rita en ram runt motivet med svart penna, som stygn eller en slarvigt ritad linje.

 

 

Dags att montera! Jag använder helst snabbtorkande och kladdfria produkter. Lim tenderar att alltid kladda en smula, men det gäller att inte överdosera och få på fingrarna som man sedan kletar på korten. Scotch Precision Glue har en mycket fin tipp så man överdoserar inte med den. Vill man vara på den säkra sidan är dubbelhäftande tejp ett säkert kort. Till dekorationerna använder jag glue dots, då sitter de bra.

 


I ett nafs är alla korten klara!
Snart kan kalaset börja. :D


Kommentarer
Postat av: Gurkiss

Super snygga kort :)



Visst är det skojigare och mer personligt när man gjort inbjudningarna själv, absolut.



Tack snälla söta, rara du för dina kommentarer :)



Ha de gott.

Kram kram Gurkiss

Postat av: Eva-Lena

Kalas fina!

Kram

2012-01-15 @ 16:41:30
URL: http://www.evalena.wordpress.com
Postat av: Aase/ängel60

UNDERBARA kalasinbjudningar....

Nu kan jag känna att det är synd att mina barn inte är små längre :)



Hoppas kalaset blir lyckat! Kram AA

2012-01-15 @ 17:19:46
URL: http://angel60.blogspot.com
Postat av: KatarinaR

Så snygga kalaskort du har gjort! Gillar stämpelmotivet skarpt.

Precis som Aase så saknar jag att inte få göra kalaskort, men sen kanske man får göra kort åt barnbarnen!

2012-01-15 @ 18:43:20
URL: http://katarinaspyssel.blogg.se/
Postat av: Jossan

Vad roligt att göra egna kalasinbjudningar, det kanske är något jag ska gör när mina syskon vill ha kalas. =) Stämpeln är urgullig och jättefint färglagd! Vad använder du för pennor när du färglägger? Promarker?

Och tack så jätte mycket för den snälla kommentaren. Den värmde!

Kramar <3

2012-01-16 @ 12:42:47
URL: http://strondie.blogspot.com
Postat av: Busan

WOW så snygga pirat-kort du har gjort! Duktig du är på att färglägga också... riktigt snyggt blir det! ♥

Tack för tipset med limmet också. Har inte provat det men funderar att prova något nytt till små detaljer med liten pip. Använder mest Glossy Accents nu och det funkar men känns inte som ett "lim" liksom.

Härligt du har skaparlust också! Vilken tid på dygnet som passar en är ju perfekt! :)

Ska sätta mig och försöka träna på att måla med distresser nu... det är bara övning och övning som gäller och jag är nybörjare så får räkna med mycket tålamod. ;)

Ha det så bra du bara kan och tusen tack för dina kommentarer - de värmer och glädjer så!

Massor med kramar

Åsa

PS. Lycka till med kalaset! ♥

2012-01-16 @ 15:13:45
URL: http://busanspysselblogg.blogspot.com/
Postat av: ÅsaF

Wohoooo så snyggt!!!

2012-01-21 @ 21:51:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback