Barnen vaccinerade!

Nu är barnen vaccinerade. Det var inte självklart för mig att göra det eftersom det inte finns någon långtidsforskning på det och det danska företaget som tillverkar vaccinet har avsagt sig allt ansvar gällande eventuella framtida effekter. Men... några barn har dött i influensan och själva viruset borrar sig ner djupt i lungorna och kan orsaka andningsstillestånd, man kan försämras snabbt, bara på ett par timmar, och enligt Göteborgs-Posten idag så är läkarna snåla på att skriva ut Tamiflu.

Det som fick mig att tänka om var den 8-åriga flickan som dog i Norrland, vars mamma hade sökt vård flera ggr men blivit nekad och fått rådet att stanna hemma (hade blivit mindre förvånad om det hade varit i Göteborg med den urusla akutsjukvården). Efter sista samtalet med sjukhuset så dog flickan bara en timme senare.

Jag är säker på att den mamman hade valt att vaccinera sin flicka om haft möjlighet. Jag vågar inte riskera att hamna i samma situation - vilken mardröm. Så.. jag chansar och hoppas på att detta vaccin inte ger några skador för framtiden.




Det gick snabbt och nästan smärtfritt. Téa bara skrattade. När vi åkte till Ica för att köpa glass efteråt så berättade hon för alla att hon mötte att hon fått en spruta.

Nu ska jag grubbla vidare på om jag ska vaccinera mig eller inte.

Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Skönt att ha det avklarat. Charlie tog den i tisdags och Michaela tar den om 1½ vecka. Jag komemr att ta den så fort jag får och gubben får den på jobbet.

Hoppas dom inte blir sjuka av vaccinet.

Kram

Postat av: Karolina (karehed)

Simon fick sin spruta i går! Vi hade velat fram och tillbaka om vi skulle ge honom men till slut blev det så. Nu känns det skönt och han har inte haft ont eller några andra biverkningar. När det gäller Per och mig så har vi tänkt att vaccinera oss.



Ditt plastpåse-album blev ju hur coolt som helst! :-)



Kram Karolina

2009-11-12 @ 18:36:32
URL: http://karolinasscrapblogg.blogspot.com
Postat av: stina ~maräng~

Mina två - lilla J och stora C - har också fått sitt vaccin idag. Det gick jättebra när de tog sprutan, men nu ikväll har de klagat på att de har varit ömt och ont i armen. Hoppas att det går över snart. Nej, jag vågar inte heller riskera att de får influensan.

kram! stina

2009-11-12 @ 21:40:26
URL: http://stinamarang.blogg.se/
Postat av: madeleine

min son har fått båda doserna (pga astma) och första gången blev han hyperaktiv... men den han fick nu i onsdags tog lite mer... ont i armen, jättetrött, ont i magen m m. jag har också tagit sprutan för ca 3 veckor sedan. inga men än. kanske hade man tvekat mer att ge honom vaccinete om man inte hade vaccinerat honom alls tidigare?! nu känns det som rätt beslut är taget! kram.

2009-11-13 @ 08:14:39
URL: http://maddesigno2.blogspot.com
Postat av: Alle

Jag kommer till träffen...längtar..ska bli kul...länge sedan jag va på "träff".

Ha en skön helg!

2009-11-13 @ 23:04:13
URL: http://www.alleswe.bloggagratis.se
Postat av: Nina

Först var det inte självklart för mig heller. Var väldigt misstänksam mot vaccinet först, eftersom det kommit fram så pass fort och man inte vet ev konsekvenser av det. Men ämnena i det är ju inte helt nya, så det känns ganska säkert ändå. Efter dödsfallsrapporter var det helt självklart även för oss. Och nu har det gått igenom att även barn under 3 år får ta vaccin, så vi ska låta A få det nu i veckan. Tänk vad man ångrat sig om ens barn skulle bli jättesjukt i influensan och man valt bort vaccin som erbjudits...



Massor med kramar!

2009-11-14 @ 14:42:08
URL: http://papperspyssel.blogg.se/
Postat av: Nenne

BRA gjort! Så klart att du ska vaccinera dig också!



Jag var tveksam länge men när jag, som jobbar på ett stort sjukhus, upptäckte att ALLA läkare på min klinik vaccinerade sig och sina barn var min tveksamhet som bortblåst!

2009-11-19 @ 16:44:43
URL: http://www.creativenenne.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback