Semester 2013 - Köln, en shoppingpärla och ett fantastiskt zoo

14-16 juli
 
Från Paris, ut genom en mycket lugn söndagstrafik, via Belgien och till Tysklands Köln. Vi tittade på vad som var en lagom sträcka att köra och tänkte att Köln blir bra. Det var det! Över förväntan!
Vackert och trevligt. Jag och Téa hittade en underbar butik för smink - Kiko Cosmetics, lite som ELF fast lite lyxigare och bättre förpackningar.
 
Annars är ju Köln känt för sin Eau de Cologne (franska för vatten från Köln), utspädd parfym och tyvärr var det ett dåligt foto nedan, men den lilla Eau de Cologne-butiken var jättesöt.
 
 
 
Köln är kanske mest känt för sin gotiska domen, den fjärde högsta kyrkan i världen. Det pågick en mässa när vi gick in och Gabbe, den lille ateisten, hann bara tre steg in när han sa att han ville ut. Téa och jag tyckte att vi iaf kunde tända ett ljus och finna stämningen, men tyvärr hittade vi bara utbrända ljus. (Fotot taget på ett stort foto av domen som fanns i tågstationen, för byggnaden genomgick reparationer och jag fick inget bra kort på den.)
 
 
Överallt på öppna platser fanns gatuunderhållare och Téa och Gabbe fastnade för den här piratstatyn som var väldigt rörlig för att spela staty..
 
 
 
Kölns Zoo såg jättetrist ut på bilder jag sett men vi gav det en chans iaf. Vilken tur!!! Ett underbart vackert och trevligt zoo!!
 
 
 
 
Ja, de är orangea och inte rosa här.. inget fipplande med photoshop!!
 
 
 
 
 
 

Efter halva parken var vi tvungna att äta lunch, tillräckligt mycket för att vi inte skulle gå till slutet av parken och en riktig restaurang. Här fanns bara ett snabbmatsställe som serverade pommes frites, chicken nuggets och curry wurst. Alltså, jag menar det var bara det som fanns på menyn. Jag frågade om det fanns någon sallad och personen bakom disken visade att jovisst fanns det salt alltid. Jag förtydligade mig för jag vill iaf se något grönt till min mat. Han skrattade ett bubbligt skratt och svarade att nä här finns ingen sallad. Det var groteskt med en hink pommes och ett gäng nuggets.. det var helt klart det onyttigaste och vulgoäckliga vi ätit på hela resan. Hinken med pommes var helt klart större i verkligheten än vad som upplevs på bild.
 
 
 
 
 
Och så den obligatoriska lekplatsen!
 
 
För att toppa frityr-dieten så shoppade Nicolas donuts på kvällen som han och ungarna åt.. jag fixar inte mer friterat på länge länge länge..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback